Budowa S10 Płock – Nowy Dwór Mazowiecki

W związku z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 13 października 2015 r. (Dz. U. 2015 poz. 1734) powstała koncepcja budowy drogi ekspresowej S10 w pobliżu Płocka i zgodnie  zapisem ma bezpośrednio łączyć to nadwiślańskie miasto z Nowym Dworem Mazowieckim (poprzez trasę S7). Analizując koncepcję wydaje się, że bardziej opłacalne byłoby pobudowanie tej drogi po śladzie jednej z dróg wojewódzkich (przez Staroźreby) w kierunku Płońska, gdzie łączyłaby się z krajową siódemką. Nie jest wykluczona lokalizacja węzła w Zakroczymiu, wtedy trasa nowej ekspresówki oparłaby się o drogę krajową nr 62. Jako że nie ma jednolitej koncepcji co do tego jak będzie wyglądał ostateczny przebieg, można pokusić się o pofantazjowanie w wariancie budowy węzła drogowego w samych Załuskach. Nie ma żadnych przeciwwskazań co do tego, żeby projektanci nie wpadli na koncepcję połączenia tras S10 i S7 w tej miejscowości. Jak każda duża inwestycja miałaby ona swoje wady i zalety.

Wśród zalet można wymienić:

  • wzrost znaczenia miejscowości Załuski w transporcie jako ważnego węzła drogowego,
  • prawdopodobny wzrost popytu na działki budowlane (mieszkalne i usługowe) oraz związany z nim potencjalny wzrost liczby ludności,
  • prawdopodobne powstanie centrów logistycznych (szczególnie w powiązaniu z lotniskiem w Modlinie i koncepcją Cargo na tymże lotnisku), – przykładem niech będą centra przy węzłach Stryków i Mszczonów,
  • miejsca pracy w centrach logistycznych,
  • argument dla budowy targowiska gminnego (jako propozycja dla rozwoju obszarów wiejskich) – rynek zbytu dla lokalnych produktów i możliwy natychmiastowy transport w kierunku Warszawa – Gdańsk (droga S7), do Szczecina (droga S10), na autostradę A1 (poprzez drogę S10), możliwy również rozwój handlu detalicznego,
  • wzrost ilości dróg lokalnych i dojazdowych o nawierzchni bitumicznej, przebudowa istniejącej infrastruktury

Wady:

  • wzrost poziomu zanieczyszczenia powietrza, wody oraz hałasem,
  • znaczna degradacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej – budowa węzłów komunikacyjnych wymaga zajęcia hektarów ziemi,
  • zaburzenie układu ruralistycznego, czyli układu zabudowy i powiązań komunikacyjnych we wsi, oczywiście pod warunkiem lokalizacji w pobliżu gęstej zabudowy,

Oczywiście ta analiza ma charakter jedynie poglądowy. Sam węzeł mógłby zostać zlokalizowany w północnej części miejscowości, gdzie gęstość zabudowy jest bardzo niska. Powierzchnia węzła wynosiłaby ok. 20 ha (podobnie jak węzeł Siedlin). Wymagałaby przebudowy krajowej siódemki, dróg lokalnych wzdłuż drogi krajowej, prawdopodobnie drogi przez wieś Załuski, a także wyburzenia kilku nieruchomości.

Podejrzewam, że szanse na budowę takiego węzła w Załuskach nie są duże, ale jak już wspominałem nie ma żadnej dokumentacji, która jednoznacznie zaprzeczałaby takiej lokalizacji.

Poniżej autorski schemat lokalizacji potencjalnego węzła S10/S7 w Załuskach.

koncepcja-wezla

[autor: Michał Czerwiński, michal.czerwinski5@gmail.com]